Askeri Yargıdan Tarihi Başörtüsü Kararı

TSK’ya mensup yüz binlerce kişiyi ilgilendirecek önemli bir karara imza atan Askeri yargı, başörtülü eşe kart verilmesine ve düzenlemenin ilgili maddesinin de iptaline oy birliği ile karar karar verdi.

Askeri lojmandaki evlerine giriş için başörtülü eşi adına da TSK Akıllı Kart talebinde bulunan ve bunun için de talep formu dolduran bir astsubayın başvurusu, eşinin formdaki fotoğrafının başörtülü olduğu gerekçesiyle geri çevrilmişti. Yaşanan bu gelişme üzerine astsubayın dava açması üzerine mahkeme, başörtülü eşe kart verilmesine karar verdi. Mahkeme ayrıca söz konusu düzenlemenin ilgili maddesinin de iptaline karar verdi. Kararlar, oy birliği ile alındı.

Davayı açan astsubayın avukatı, mahkemenin ilgili kararının hem TSK personeli hem de aileleri için emsal niteliği taşıdığını ifade etti.

İdare, Piyade Başçavuş Hakan Kayabaşı’nın eşine ait talep formundaki fotoğrafının başörtülü olmasından dolayı talebi kabul etmeyerek kartı vermeyeceğini açıkladı. Olay üzerine açılan davada ise Milli Savunma Bakanlığı ‘çağdaşlık’a dikkat çekerek davanın reddedilmesi talebinde bulundu. Ancak davaya bakan mahkeme heyeti aksini düşünerek astsubayın başörtülü eşine kart verilmesi, düzenlemenin ilgili maddesinin de iptal edilmesi yönünde oy kullandı.

Öğretmen Meral B. ile 2012 yılında evlendikten iki yıl sonra tayini Ankara’ya çıkan Hakan Kayabaşı, lojman başvurusunda bulundu. Başvuruyu değerlendiren Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Kayabaşı çiftine Etimesgut Lojmanından bir ev tahsis etti. Çiftin lojmana taşınmasından kısa bir süre sonra henüz TSK Akıllı Kart sahibi olmayan Merak Kayabaşı’nın nizamiyeden giriş çıkışları sorun olmaya başladı.

Kart için 5 Eylül 2014 tarihinde form dolduruldu ve idareye sunuldu. 1. Kara Havacılık Alayı Meydan Hareket Tabur Komutanlığı, forumun tesliminden 12 gün sonra talebi reddettiği yönünde yanıt verdi. Gerekçe olarak da TSK Akıllı Kart Yönergesine göre başvuru formunda başörtülü fotoğrafın olamayacağı belirtildi.

Kayabaşı çifti, yaşanan bu gelişme üzerine Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’ne (AYİM) başvurarak dava açtı. AYİM Üçüncü Daire Başkanlığı, dava dilekçesinde yer alan yürütmenin durdurulması talebini reddederken dava başvurusunu kabul etti.

BAKANLIK: ‘DAVA REDDEDİLSİN’

Davalı taraf Milli Savunma Bakanlığı adına gönderilen savunma dilekçesinde ise Yönergenin ilgili bendi “Çağdaş olmayan, İnkılap Kanunlarına aykırı, siyasi veya dini bir ideolojiyi belirleyen kılık kıyafetle çekilmiş fotoğraflar kullanılamaz ve yüzün tamamı açık olacak, iki kulak ve alın açıkça görülecektir” ifadelerine dikkat çekildi.

KARAR OY BİRLİĞİ İLE ALINDI

Başsavcılığın da olumsuz görüş bildirdiği dava dosyası ile ilgili mahkeme 26 Şubat 2015 tarihinde kararını açıkladı. Tamamı albaylardan oluşan 5 üyeli daire, Meral Kayabaşı’na kart verilmemesinin iptaline ve yönergenin ilgili maddesinin de iptal edilmesine oy birliğiyle karar verdi. Söz konusu kararda “Kanun ve yönetmelikle olmayan kısıtlamalar yönerge ile kısıtlanamaz. İptali istenen yönerge TSK personeli olmayan kişileri kapsamaz” ifadelerine yer verildi. Karar 20 Mart’ta taraflara tebliğ edildi.

Kararla ilgili açıklama yapan Kayabaşı çiftinin avukatı Mehmet Erkan Akkuş, şu ifadeleri kullandı: “Bu kararla, TSK Akıllı Kart sahibi, ordu evleri, gazinolar, sosyal tesisler ve askeri kışlalara girişte kullanabilecek” diyen Av. Akkuş “Anayasal, hak olan din ve vicdan hürriyetine aykırı, bu işlem ve bu işlemin dayanağı yönerge maddesi iş bu kararla oybirliği ile iptal etti. Bu karar tüm askeri tesisler ve kışlalar ve karargâhlar için emsal niteliğindedir. TSK personeli ve aileleri ile birlikte 1 milyona yakın kişiyi ilgilendiriyor.”