Türkiye, AİHM’nin Binlerce Kararını Uygulamadı

Avrupa Konseyi’ne üye ülkelerin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) tarafından alınan ve kesinleşen kararları uygulaması zorunlu ancak Türkiye, AİHM’in 2014 yılında hakkında verdiği 1500 kararı henüz uygulamadı.

Amerika’nın Sesi’nden Güven Özalp’ın haberine göre Türkiye, AİHM kararlarını uygulama aşamasında oldukça başarısız. Öyle ki Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) kararlarının uygulanmasını denetlemekle yükümlü Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi tarafından 2014 verileri temel alınarak hazırlanan raporda, Türkiye’nin uygulamadığı AİHM kararlarının sayısının 1500 olduğu bilgisine yer veriliyor.

Türkiye 2. Sırada

Söz konusu rapora göre Türkiye, AİHM kararlarını gereği gibi yerine getirmeyen ülkeler sıralamasında 1500 kararla ikinci sırada yer alıyor. Listenin ilk sırasında ise 2622 kararla İtalya bulunuyor. Rusya 1474, Ukrayna 1009)ve Romanya 639 kararı gereği gibi uygulamayarak Türkiye’nin peşinden listeye dahil oldu. Sadece 2014 yılı için uygulama bekleyen AİHM kararı sayısı ise 10 bin 904.

Türkiye’ye 100 Milyon Avroya Yakın Tazminat

Türkiye, AİHM tarafından 2013 yılındaki davalar sonucu 8 milyon 232 bin 823 Avro tazminata mahkum edilirken bu rakam 2014 yılında 90 milyon Avro tazminat ödeme kararının verildiği Kıbrıs Davası ile birlikte toplam 99 milyon 849 bin 159 Avroya yükseldi.

Türkiye, 100 milyon Avroya yakın tazminat ödeme yükümlülüğüyle de 47 ülkelik listenin ikinci sırasında yer alırken Rusya, 1.88 milyar Avroluk tazminat ödeme yükümlülüğüyle ilk sırada geliyor.
AİHM, 47 ülke için 2014 yılında toplam 2 milyar Avroluk tazminat ödeme kararına imza attı.

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin raporunda Türkiye’nin uygulamadığı 1500 AİHM kararı arasında çoğunluk internet yasakları, kötü muamele, ifade özgürlüğüne yönelik müdahaleler, toplanma özgürlüğü ve tutukluların oy hakkı konuları yer alıyor.

Ayrıca, söz konusu raporda Türkiye ve diğer üye ülkelerin kararları uygulama konusunda yaşanılan sıkıntılar 26 – 27 Mart 2015 tarihinde Bürüksel’de masaya yatırılıyor ve konferans ile İAHM kararlarının uygulama sisteminin geliştirilmesi hedefleniyor.

AİHM Kararları ile ilgili yaptırım nedir?

Avrupa Konseyi üyesi ülkeler bir AİHM kararı nihai hal aldıktan sonra o kararın yarattığı ihlali gidermek ve belirlenmesi halinde gerekli tazminat miktarını prosedüre uygun sürede davacıya ödemek zorunda. Bu adımı atmayan ülkeler Bakanlar Komitesi takibine alınıyor ve kademe kademe artan, siyasi baskı dozu yüksek bir denetim süreci devreye sokuluyor.